Upozornění

14.7. 2007 - se klu vydává na výlet a výstavu do Urbanic k příležitotosti 120.výročí založení SDH Urbanice, sraz 9:00 čerpací stanice GLOBUS.

Následující akce

18.08.2007 IV. Ladies´ rallye & Stíhací závod řemenových motocyklů

Potřebujete info?

veteranklub@volny.cz

Dobré odkazy

Zde se můžete podívat na weby ostatních klubů a asociací, nebo odkazy na jiné zajímavé stránky

Automuzeum CZ

AKHV CZ

FIVA

Historie klubu

Veterán rallye PardubiceVeterán klub Pardubice je jedním z nejstarších klubů historických vozidel v České republice. Jeho počátky se datují k roku 1960, kdy začíná aktivně působit. Tehdy ještě pod hlavičkou vše zaštiťujícího Svazarmu. Pár nadšenců posedlých stejnou vášní a postižených stejnou touhou po stařičkých samohybech, zakládá veterán klub. Snaží se společně se účastnit různých akcí, vyměňují si informace, zkušenosti i náhradní díly. A protože takových akcí určených pro podobné nadšence není mnoho, rodí se nápad uspořádat závod určený pro historická vozidla. Tak si Veterán klub Pardubice připisuje jedno prvenství. První závod historických vozidel v tehdejším Československu se konal právě v Pardubicích.

Byla vybrána krátká trať na okraji Pardubic v části Cihelna, kde se v roce 1903 konal první motocyklový závod v Pardubicích. Je přihlášeno na tři desítky vozidel do roku výroby 1925. Jména jejich značek již dávno odvál čas, ale nyní jsou připraveni dokázat svou nesmrtelnost. Ráno 9.října 1960 se tato okrajová část Pardubic plní zvědavými diváky. Je odhadována návštěvnost 25 až 30 000 diváků. Silnice, chodníky a příkopy lemující trať jsou doslova obsypány lidmi. Zájem diváků předčil veškeré očekávání. Dobové oblečení většiny jezdců ještě umocňuje atmosféru. Celý závod natáčela Československá televize i spousta amatérů a z těchto materiálů můžeme čerpat. Když si dnes prohlížíme tyto záběry kde se zpoza zatáčky vyřítí třeba stařičký K.A.N. zahalený v oblacích dýmu, začnete přemýšlet zda jde skutečně o léta šedesátá,nebo jde li o ukázky z průkopnických let začínající kinematografie. Snad ještě větší pozdvižení vyvolávají motocykly střídající na trati automobily. Napínají se hnací řemeny strojů a za všudypřítomného dýmu se startuje. Jezdci své stroje opravdu nešetří vždyť se jede na čas. To byl první závod historických vozidel v Pardubicích a vlastně v tehdejším Československu a první velký počin pardubického klubu! Nově vzniklý klub se rozrůstá a přijímá stále nové členy, nové nadšence. Brzy má klub na dvě stě členů. Konec šedesátých let sebou přinesl jisté uvolnění v tehdejší socialistické společnosti. Několik členů se tak mohlo zúčastnit některých akcí v zahraničí a naopak zahraniční jezdci se účastnili tehdy pořádaných tuzemských podniků. Vezmeme li do ruky startovní listinu z tehdejších let zjistíme, že tu byli jezdci z Velké Britanie, Německa, Francie a jiných zemí. Při pročítání značek startujících strojů se sběratelům tají dech Velocette, Minerva, Laurin a Klement, Oruk ,FN. Vypadá to jako zlatá éra sběratelů historických vozidel. Léta sedmdesátá přinesla jistý útlum. Vyvstala však nová potřeba. Již rozšířené veteránské hnutí hledá jisté měřítko pro historické stroje. Rozdílné názory a různá kriteria pro hodnocení strojů potřebují sjednotit. Je třeba vytvořit korektní a nestranný systém hodnocení historických vozidel. Jsou položeny základy pro testace historických vozidel a členové pardubického klubu jsou opět u centra dění. Vzniká zde jedna z prvních testačních komisí. V Pardubicích vytvořený systém hodnocení vozidel se stává vzorem pro ostatní kluby.Rozšiřuje se činnost klubu, vytváří se zázemí pro další aktivity. Léta osmdesátá by pak mohla být výčtem konaných akcí. Burzy, rallye výstavy, ale i společné výlety členů do muzeí a jiné zajímavé akce. Následuje doba přerodu a změn let devadesátých. Bohužel pro klub to znamená jistý útlum činnosti a odliv části členů. Na tomto místě by se patřilo poděkovat panu arch. Zahradníkovi, který v této době byl předsedou klubu. Hlavně jeho zásluhou klub pracoval dál a žil aktivním spolkovým životem. Stručným shrnutím historie klubu se dostáváme až k jeho současnosti. V dnešní době klub sdružuje 105 členů v jejichž vlastnictví je na tři sta historických vozidel a patří tak i k jedněm z největších klubů v republice. Jsme členy Asociace klubů historických vozidel ČR a jejím prostřednictvím se snažíme ovlivňovat veteránské hnutí nejen v regionu. Provádíme testace historických vozidel a napomáháme při jejich znovu uvedení do provozu. Pořádáme akce,které propagují veteránské hnutí a podporujeme aktivity našich členů.

Stěžejní akcí naší sezóny je Pardubická mezinárodní veterán rallye. Jde o podnik který svým významem přesáhl rámec nejen kraje. Posledního ročníku se účastnilo devadesát posádek z celé republiky, Německa, Slovinska a Rakouska.

V loňském roce jsme nově uspořádali první ročník Ladies´rallye spojené se stíhacím závodem řemenových motocyklů do r.v.1925. Tato akce je určena pouze pro ženskou část naši veteránské obce. Pánové se mohou účastnit pouze coby spolujezdci, mechanici či poradci. Součástí této rallye je již zmíněný stíhací závod řemenových motocyklů, kterého se v loňském roce zúčastnilo 8 řemenových strojů, které sklidili značný obdiv a ohlas.

Říjnové Oldtimer Corso je prezentací našeho klubu v rámci městských slavností. Jde o sraz spojený s exhibiční jízdou městem.

Následující „Stará Čína“ je závěrečnou jízdou sezóny na které se scházejí k poslední vyjížďce nejen členové a přátelé klubu, ale v posledních letech se stává srazem všech příznivců.

Krom pořádání vlastních akcí se členové našeho klubu účastní většiny akcí určených pro historická vozidla.

V loňském roce jsme se jako klub zúčastnili mezinárodního „Oldtimer festivalu“ ve Slavkově u Brna. Prezentovali jsme svoji činnost rozsáhlou expozicí vozidel a zapojili jsme se do soutěže o pohár klubů. V této soutěži jsme zvítězili a odvezli jsme si hlavní cenu Oldtimer festivalu pro rok 2004.

Bohdanečský okruh ´86Pod záštitou klubu se naši členové účastní i řady zahraničních akcí. K nejvýznamnějším patří mezinárodní rallye v německém Frickenhausenu a mezinárodní závod historických motocyklů do vrchu ve slovinském Ljubelju. Zejména pak závod ve Slovinsku je již tradiční akcí, které se naši členové účastní každoročně a dosahují značných úspěchů. Slovinskými pořadateli i dalšími zahraničními účastníky jsou naše stroje vysoce hodnoceny a pardubická prezentace se těší značnému zájmu.

Potěšující pro nás je přátelská atmosféra, která provází všechna naše setkání, stále se omlazující kolektiv a zájem členů o pořádané akce.


Váš David Říha, předseda klubu